Skip to main content
weights-664766_1280-2

Jak trenować na siłowni – porady dla początkujących

Różnorodność i liczba sprzętów na siłowni może onieśmielić każdą początkującą osobę, która postawiła sobie za cel wyrzeźbienie ciała. Początki nie są łatwe ale wystarczy odpowiednia dawka cierpliwości i chęci do nauki aby już po kilku treningach bez trudu ćwiczyć na przyrządach. Od czego zatem zacząć? Jak trenować na siłowni?

Podstawy treningu na siłowni

Przede wszystkim należy pod okiem trenera poznać sposób działania poszczególnych przyrządów oraz nauczyć się prawidłowo wykonywać ćwiczenia na nich. Z pewnością trener pomoże nam zdecydować jakie ćwiczenia i na jakich przyrządach powinniśmy wykonywać aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Pozwólmy aby trener opowiedział nam o budowie mięśni i ćwiczeniach aktywujących poszczególne ich partie, tak abyśmy mieli świadomość tego, w jaki sposób ćwiczenia angażują nasze mięśnie sprawiając że się rozbudowują bądź też rzeźbią. Dzięki temu po pewnym czasie sami będziemy mogli decydować jakie ćwiczenia i na jakich przyrządach wykonamy danego dnia aby efekt był dla nas zadowalający.
Powinniśmy sobie także zdać sprawę z tego, że efekty ćwiczeń przyjdą dopiero po jakimś czasie. Należy zatem uzbroić się w cierpliwość i nie liczyć na super sylwetkę po miesiącu treningów. Często osoby początkujące chcąc przyspieszyć osiągnięcie wymarzonej sylwetki, nie przeznaczają bądź przeznaczają niedostatecznie dużo czasu na regenerację organizmu. Est to niezwykle ważne aby nasze mięśnie miały możliwość odpoczynku po wysiłku. Optymalna liczba treningów w tygodniu to trzy, w pozostałe dni wypoczywajmy.

Trening siłowy a dieta

Nie doczekamy się oczekiwanych efektów naszej pracy jeżeli nie będziemy się odpowiednio odżywiać. Jest to warunek konieczny i nie ma szans na jego ominięcie. Nasza dieta musi być zdrowa, zrównoważona, pozbawiona przetworzonej i modyfikowanej żywności czy cukru. Jedzmy dużo warzyw i owoców, pijmy koktajle oraz wodę, omijajmy szerokim łukiem Fast foody, a szybko przekonamy się, że nasza praca zostanie wynagrodzona. Woda jest szczególnie ważna w trakcie treningu oraz po nim bowiem pozwala uzupełnić braki płynów które „uciekają” z potem.

Rozgrzewka jest ważna

Nie powinniśmy jej pomijać choć często jest traktowana po macoszemu i zazwyczaj szkoda nam na nią czasu. Rozgrzewka, jak sama nazwa wskazuje, powinna nas rozgrzać a także porozciągać i przygotować mięśnie do pracy. Bieg, szybki marsz, wymachy rąk i nóg oraz rozciąganie ciała to podstawowe ćwiczenia na początek treningu. Pozwolą uchronić nas przed kontuzjami oraz zwiększają efektywność treningu siłowego. Po rozgrzewce trenujemy wg planu treningowego (np. trening obwodowy) na przyrządach siłowych. Jeżeli mamy wystarczającą ilość wolnego czasu, po treningu siłowym zróbmy sobie trening cardio (aerobowy). Może to być stepper, bieżnia czy rowerek, najważniejsze jest aby porządnie się zmęczyć. Stosunek czasowy poszczególnych części treningu powinien wyglądać mniej więcej tak, że 10 minut to rozgrzewka, 40 minut sekcja siłowa a kolejne 40 trening aerobowy.

Motywacja do treningów

Bez niej nie zajdziemy daleko. Jeśli nie będziemy wiedzieć dlaczego jedziemy na siłownię zamiast zostać w ciepłym domu, szybko w domu zostaniemy. Do motywacji przyda się także spora dawka ambicji. Umiejętność nie odpuszczania sobie i dochodzenia do wyznaczonych celów może być przez nas wyćwiczona (jeśli już nie jest). Z pewnością przyda nam się także w innych sytuacjach życiowych. Po pewnym czasie będzie nam łatwiej, zauważymy że regularna dawka ruchu wpływa na nasz nastrój, poprawiając go, a dodatkowo ciało zacznie się zmieniać na korzyść. Trzymajmy się zatem wyznaczonych planów a cel na pewno zostanie osiągnięty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *