Skip to main content
Nordic walking

Przygoda z Nordic Walking

Od dłuższego czasu możemy zaobserwować rosnącą popularność ciekawego sportu, który przybył do nas ze Skandynawii. Sama nazwa zresztą sugeruje już pochodzenie. Nordic walking, bo o nim mowa, jest sportem  o niewielkich wymaganiach sprzętowych, za to satysfakcja z tej formy ruchu gwarantowana. Zwyczajny dotąd spacer możemy zamienić w ciekawą formę ruchu. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie dla siebie kijki oraz poznać techniki nordic walkingu. O tym jak to zrobić, przeczytacie poniżej.

Rodzaje kijków do nordic walking

Na rynku dostępne są trzy rodzaje kijków do nordic walkingu:

1. Kije o stałej długości

Taki rodzaj kijków jest dobrym wyborem dla osoby, która zamierza spacerować głównie po płaskim terenie. Jednocześnie należy liczyć się z tym, że takie kijki zajmują więcej miejsca a także trudno je przewozić, mogą zajmować zbyt dużo miejsca w samochodzie. Kijki takie są bardziej wytrzymałe i lżejsze ponieważ są wykonane z włókna szklanego bądź węglowego.

2. Kije regulowane

Można je bez trudu dopasować do różnego rodzaju terenu, do wzrostu użytkownika (mogą być zatem użytkowane przez kilka osób w rodzinie o różnym wzroście). Są łatwiejsze w przechowywaniu oraz w transporcie. Mają także swoje wady, doktórach należą wyższa cena oraz waga a także konieczność dokładnego skręcenia.

3. Kije składane

Są polecane dla osób, które bardzo dużo podróżują. Po złożeniu uzyskujemy długość k. 50 cm.

Jak właściwie dobrać kije do nordic walking?

Przede wszystkim należy je dobrać odpowiednio do wzrostu, np. osoba o wzroście 1,8 m powinna mieć kijki  o długości 1,25 m. Poza długością należy zwrócić uwagę na takie cechy kijków jak:

Waga kijów – im lżejsze tym lepsze ale także droższe. W sprzedaży są kije z trzech rodzajów materiałów: aluminium (najcięższe), włókna szklanego oraz najlżejsze wykonane z włókna węglowego. Poza tym, że kije wykonane w 100% z węgla są lżejsze, sporo lepiej tłumią drgania oraz są bardziej wytrzymałe.

Rękojeść – sprawdźmy z czego jest wykonana oraz w jaki sposób przylega do naszej dłoni. Najlepszy materiał rękojeści to korek.

Rękawica – kije powinny być połączone z rękawicą, którą zakładamy na dłonie. Powinna być ona odpowiednio regulowana, gdyż tylko wtedy będziemy mogli prawidłowo używać kijków. Rękawica powinna mieć możliwość łatwego odpięcia od kijów, tak aby można ją było utrzymywać odpowiedni poziom higieny (prać, suszyć).

Końcówki do kijków – dobrze jeśli kije są wyposażone w wymienne końcówki, które zakłada się w zależności od tego po jakim terenie się trenuje (asfalt, teren, śnieg).

Cena – oczywiście jest bardzo ważna i należy się zastanowić nad tym, jaką kwotę możemy wydać na kije, pamiętając przy tym, że w tym wypadku cena często idzie w parze z jakością. Jeżeli naszym celem są długie spacery z kijami to warto zaopatrzyć się w kije nieco lepsze, tak aby odczuwany komfort przynosił nam satysfakcję.

Jak trenować z kijkami?

Ruchy w trakcie chodzenia z kijkami są bardzo naturalne, ruch jest swobodny jak w trakcie zwykłego spaceru, z tą różnicą, że mamy w dłoniach kijki. To one sprawiają, że zwykłe chodzenie zamienia się w świetną możliwość na zmaksymalizowanie pracy mięśni całego ciała.  Kije do nordic walkingu są także elementem zwiększającym bezpieczeństwo, zwiększają stabilność i równowagę, więc osoby które mają z tym problem z pewnością poczują się pewniej z kijkami w dłoniach. Zwłaszcza zimą na śniegu czy śliskiej powierzchni ma to kluczowe znaczenie. Sama technika chodzenia nie jest skomplikowana wymaga jednak wnikliwego zapoznania się z nią aby uniknąć niepotrzebnych kontuzji. W tym celu możemy zapisać się na kurs, bądź umówić się na lekcję z instruktorem. Gdy już wdrożymy się w kwestie techniczne nie pozostaje nam nic innego jak wybrać się na długi spacer z kijkami.

10 korzyści z treningu Nordic walking?

  1. Równomierne wykorzystanie mięśni całego ciała, w trakcie chodzenia z kijkami pracuje znacząca większość (ok. 90%) naszych mięśni;
  2. Odciążenie stawów – chodząc z kijkami uruchamiamy obręcz barkową, która przejmuje na siebie część ciężaru, który zazwyczaj spoczywa na stawach kolanowych czy biodrowych;
  3. Trening nordic walking wzmacnia mięśnie pleców i pozwala uwolnić się od bólów kręgosłupa;
  4. Większe (o około 40 %) spalanie kalorii niż w trakcie zwykłego spaceru;
  5. Wzmacnia serca i układ krążenia, obniża ciśnienie;
  6. Zyskujemy aktywne życie towarzyskie – w trakcie marszu możemy rozmawiać z przyjaciółmi czy rodziną;
  7. Modeluje sylwetkę;
  8. Redukuje stres;
  9. Dotlenia organizm;
  10. Jest niezależny od warunków pogodowych – można go uprawiać cały rok.

Jeśli nasz trening jest wykonywany prawidłowo, możemy mieć pewność, że przyniesie nam same korzyści. Dodatkowym atutem tego sportu jest to, że chodzić z kijkami może każdy – nie bez powodu sport ten chętnie uprawiają seniorzy. Jednak nordic walking lubią także sportowcy, traktując go jako formę treningu aerobowego, świetnie usprawniającego całe ciało i przygotowującego je do innych aktywności. Dlatego naprawdę warto spróbować tego sportu, można wyłącznie na tym zyskać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *