Skip to main content
forest-floor-569274_1920

Zacznij biegać jesienią!

Stało się – przyszła jesień. Choć to dopiero początki i co trzeba przyznać, całkiem miłe i ciepłe, to jednak nie ma wątpliwości, że wkrótce stanie się chłodniej i wilgotniej. Każdy teraz myśli „brrr”, prawda? Jednak jesień nie musi być smutna, możemy zrobić coś, co sprawi, że poczujemy się mistrzami. Twardymi zawodnikami, których nic nie złamie. Możemy zacząć biegać jesienią! Oczywiście nie jest to zbyt powszechne, większość ludzi zaczyna biegać wiosną (realizacja przyrzeczeń noworocznych tudzież szykowanie sylwetki pod bikini). Ale przecież nie każdy musi iść na łatwiznę, można zaprawić się w boju już na jesień, skocznym krokiem pokonać zimę a na wiosnę będziemy pełni życia kontynuować naszą przygodę pokonując kolejne wyzwania. Bieganie jesienią też jest fajne! To co, zaczynamy?

Czym się różni bieganie jesienią od biegania wiosną i latem?

Otóż są trzy zasadnicze różnice, które sprawiają że rozpoczynając bieganie jesienią umacniasz swój charakter, sprawiając, że staje się twardy niczym stal. A mianowicie:

Odzież do biegania

Nie wyskoczysz już na dwór w zwiewnej koszulce i przykrótkich szortach, o nie. Jeśli bowiem przemknie Ci taka myśl przez głowę, to przed realizacją odsyłam do punktu kolejnego. Ubiór jesienią to podstawa dobrego samopoczucia, wygody oraz zdrowia. Jedyny możliwy wybór to ciuchy oddychające, z termo aktywnego materiału. Wystarczy wówczas zarzucić koszulkę a na nią bluzę, do tego spodnie – getry z podobnego materiału i nasz strój jest już niemal kompletny. W chłodniejsze dni dobrze mieć czapkę bądź opaskę a do tego cienki, oddychający komin i rękawiczki. Zapomnijmy o elementach odzieży z bawełny czy wełny (czapka, szalik). Wszystkie elementy naszej garderoby powinny być wykonane  tylko i wyłącznie z materiału termo aktywnego! Z czasem warto zaopatrzyć się w bieliznę termo aktywną, która sprawi, że będzie nam cieplej, wygodniej i bardziej komfortowo.  Podstawowa zasada biegania w chłodne dni to ubieranie oddychających ubrań na cebulkę. Często, nawet zimą, wystarczy kiedy założymy koszulkę a na nią bluzę i legginsy aby biegało nam się dobrze. Wszystko zależy od indywidualnych upodobań dlatego każdy powinien znaleźć swój najlepszy komplet odzieży biegowej.

Bardzo ważnym elementem stroju biegacza są buty. Muszą być solidne i dopasowane do naszej stopy. Porady dotyczące wyboru butów do biegania znajdziecie tutaj.  Ważne, aby o buty odpowiednio dbać, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy na zewnątrz dominuje wilgoć. Zawsze po treningu należy buty osuszyć i wyczyścić.

Na większe chłody trzeba się zaopatrzyć w oddychającą i trzymającą ciepło kurtkę termo aktywną, najlepiej nie przemakającą. Powinna posiadać kaptur a także kieszenie na zamki, aby schować tam niezbędne drobiazgi.

 

 

Bluza adidas Response Icon Hoodie AI8278

Koszulka Nike Run P W Palm Aop Tee 739545 486

Spodnie Asics fuzeX 7/8 XS 12990 2075

Skarpety Asics Winter Compression ZK2462 0392

Czapka zimowa biegowa 4F C4Z16-CAU002

 

 

  Kurtka 4F T4Z16-KUDTR001Buty Nike Air Zoom Pegasus 31 654486 806

 

Bieganie jesienią a zdrowie

Zdecydowanie trudniej zachować końskie zdrowie jesienią niż wiosną i latem. Jeżeli nie popełnimy błędów ubraniowych to jesteśmy na dobrej drodze do uniknięcia przeziębień. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na nasze samopoczucie – jeśli mamy doła idziemy biegać ale nie pomylmy tego z osłabieniem organizmu objawiającego się np. drapaniem w gardle. Biegając w takim stanie niestety możemy sobie zdrowie pogorszyć. Dajmy sobie dwa, trzy dni na podleczenie i dopiero czując się dobrze wyjdźmy na trening. Stan naszego zdrowia mocno wiąże się z naszym kolejnym punktem czyli

Dieta dla biegacza

Niezwykle ważny czynnik, najlepiej aby zdrowa dieta towarzyszyła nam przez cały rok. Żywność którą spożywamy nie może być przetworzona, rafinowana, musi się w niej znajdować dużo warzyw, kiszonek (zwłaszcza jesienią i zimą). Pijmy dużo wody, soków (z kiszonek są idealne na zapobieganie infekcjom), żyjmy higienicznie a nasze ciało z pewnością nam się odwdzięczy.

Motywacja do biegania

Inaczej nazywana samoistną chęcią do zebrania swoich czterech liter z kanapy i wyprowadzeniem ich na zewnątrz, bez względu na panujące tam warunki atmosferyczne. Mówiąc wprost nie jest łatwo utrzymać motywację jesienią. Najprawdopodobniej stanowi to największą wadę jesiennego biegania lecz wadę tę można przekuć w zaletę, bo kto jak kto ale TY na pewno dasz radę. Bieganie jesienią gdy inni siedzą przed TV w sposób niewyobrażalny umacnia Twoje psyche, Twoją wolę walki oraz Twój obraz siebie we własnych oraz cudzych oczach. Czy to nie są wspaniałe powody aby rozpocząć bieganie jesienią?

Przed bieganiem w chłodne dni, powinniśmy wykonać rozgrzewkę. Dobrze aby była dłuższa niż w okresie wiosenno – letnim, dzięki temu temperatura odczuwalna jest o 5-10 stopni C wyższa, niż faktyczna. Ponadto w niskiej temperaturze łatwo o kontuzje.

Podsumowując, bez motywacji nie będzie biegania, zatem warto wcześniej zastanowić się nad tym czego oczekujemy i do czego zmierzamy, co chcemy osiągnąć poprzez bieganie i ocenić na ile jest to dla nas ważne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *